Lumen&Loof

Expertisecentrum Kind en Gedrag 

Maak kennis met de vrouwen achter Lumen&Loof

Ken je dat, dat je met iemand verschilt van karakter en kwaliteiten en elkaar daarom juist perfect aanvult?  

Wij hebben dat niet. 

We kunnen onze onderlinge verschillen, die we ontdekt hebben in 10 jaar samenwerken, op één hand tellen.

We zijn beiden moeder van drie kinderen, herkennen elkaar in de irreële angst voor loopvogels en hebben een groot hart voor kinderen die niet als vanzelfsprekend meekomen in een systeem.

We leerden elkaar in 2014 kennen als collega’s in de specialistische jeugdhulp en hebben ruime ervaring met kinderen die niet vanzelfsprekend in het huidige onderwijssysteem passen, noch in de zorg. Vaak zijn dit kinderen die onvoldoende tot leren komen in een (grote) groep of gedrag vertonen wat het leren in een groep belemmert.

We juichen toe dat er een landelijke beweging is naar doorgaande leerlijnen en inclusieve groepen maar weten ook dat professionals hierdoor soms voor grote uitdagingen komen te staan.

 

Hier komt onze expertise goed van pas. Jarenlang hebben we kinderen begeleid, professionals opgeleid en organsiatiebreed beleid ontworpen en geïmplementeerd. Hierdoor bewegen wij ons makkelijk in alle lagen van een organisatie.

De afwisseling, waarin we de ene dag met een team de theorie in duiken en de andere dag samen met een professional inzoomen op een specifieke hulpvraag, past ons goed en houdt ons scherp.

Amber Peters en Merel Vlemmix



ONZE OVERTUIGINGEN Vanuit relatie naar ontwikkeling

 

Ieder probleem heeft een oplossing die je kan ontleden in concrete, toepasbare stappen       


Echt contact maken is een voorwaarde als je iemand iets wil leren. Door bewust aan te sluiten bij een kind kan je samen telkens een volgende stap maken. En er zijn altijd mogelijkheden voor een volgende stap.


Iedereen kan zich ontwikkelen in interactie met de omgeving en een van de belangrijkste onderdelen in de omgeving van de kinderen in de groep ben jij als professional.

 

Als je je focust op dat wat goed gaat, groeit het zelfvertrouwen om verder te leren. Dit geldt voor iedereen, voor zowel de professional als voor de kinderen.


Het is onmogelijk om gedrag, leren en ontwikkeling los van elkaar te zien, gedrag is juist altijd een onlosmakelijk onderdeel van het werk van een pedagogisch medewerker of leerkracht.


Ieder gedrag heeft een doel, vervult bewust of onbewust een behoefte. Het levert altijd iets op maar het kost ook iets. We beïnvloeden een ander altijd door ons eigen gedrag, aanpassingen in eigen gedrag leiden dus ook tot aanpassingen in het gedrag van een ander.  

Bij Lumen&Loof schijnen we een lampje op dat wat goed gaat.

Niet alleen omdat we zo in elkaar steken, ook omdat we geloven dat als je focust op dat wat goed gaat, je beter tot leren komt.

- Waar liggen de kwaliteiten van jou als professional?
- Wat heeft dit kind allemaal al geleerd?
- Welke waarden uit het pedagogisch beleid zien we mooi terug in de praktijk?

Dit soort vragen vormen het uitgangspunt van ieder traject zodat we weten welke kwaliteiten we kunnen inzetten en uitbreiden. Samen kijken we vervolgens wat er specifiek in deze situatie, of op deze groep of locatie, aan kennis en materiaal nodig is om de hulpvraag te beantwoorden.

E-mailen
Bellen
Instagram